Pro někoho vzrušující hudba budoucnosti, pro jiného strach z nadvlády technologií. Vývoj umělé inteligence zažil za poslední rok obrovský posun a velkou zásluhu má na tom společnost OpenAI. Mluví se dokonce o tom, že už brzy začne umělá inteligence měnit náš každodenní život (což už se ale do určité míry děje). Co to znamená pro marketing a jak vám může umělá inteligence usnadnit práci už teď?
Jeden ze stěžejních průlomů má na svědomí OpenAI
OpenAI je technologická společnost zaměřená na výzkum a vývoj umělé inteligence. Zavázala se k vyvinutí „přátelské” umělé inteligence způsobem, který bude bezpečný a prospěšný pro celé lidstvo. Alespoň tak to uvádí na svém webu. Do širšího povědomí se dostala především díky svému chatovacímu nástroji ChatGPT, který změnil vnímání umělé inteligence. Dále se mu ještě budeme věnovat podrobněji. Při vyvíjení algoritmů hloubkového učení se v OpenAI inspirují fungováním lidského mozku. Umělá inteligence se tak dokáže učit a přizpůsobovat novým úkolům, aniž by k tomu byla výslovně naprogramována. Vypadá to, že pomalu doháníme predikce slavných sci-fi filmů, co myslíte? A to je teprve začátek 👀
Kam až to může směřovat?
Nástroje umožňující práci s pokročilými algoritmy, které by se daly nazvat umělou inteligencí, využívají výzkumníci a vývojáři po celém světě stále ve větší míře. Přispěly tak už k vývoji nových aplikací a technologií.Našeho běžného života se umělá inteligence dotkne, nebo už dotýká, hlavně v oblastech, jako je zdravotnictví, doprava, vzdělání, zemědělství nebo životní prostředí. Určovat diagnózu tak bude počítač, vlaky nebudou potřebovat řidiče a dokonce bychom mohli s velkou přesností předvídat přírodní katastrofy. Potenciál umělé inteligence je obrovský, než se ale začne využívat opravdu ve velkém, čeká ji ještě dlouhá cesta. Marketing ale AI mění už dnes.
Jak se s umělou inteligencí změní marketing?
V roce 2021 byla hodnota trhu umělé inteligence v marketingu odhadnuta na 15,8 miliard USD. A podle predikce Statista můžeme do roku 2028 očekávat až sedminásobný růst. V marketingu nás tak s umělou inteligencí bezesporu čekají velké změny. Snad největším přínosem umělé inteligence je možnost zpracovávat obrovské množství dat, predikovat na jejich základě vývoj trhu i nákupní chování jednotlivců a personalizovat reklamní sdělení. Marketingové strategie tak budou čím dál více řízené daty téměř bez našeho zásahu a obsah budeme moct lidem přizpůsobit ještě více na míru. Doslova člověk od člověka. To se ale ostatně v určité míře děje už dnes.
Personalizace reklam je teprve v začátcích
Netflix a Spotify dávají personalizované doporučení na hudbu nebo filmy, Amazon zase servíruje produkty na základě vašeho předchozího chování. Půjde to ale ještě mnohem dál. Umělá inteligence například vyhodnotí preference vašeho publika a zobrazí jim takovou kreativu reklamy, na kterou budou s největší pravděpodobností reagovat. Nebo vám třeba dokáže doporučit, jak konkrétně upravit web, abyste zvýšili konverzní poměr.Aby ale AI v marketingu opravdu fungovala, budete potřebovat velké množství kvalitních vstupních dat a technicky zdatný tým. Otázkou při personalizaci reklamy pak zůstává obava o soukromí a zákonná úprava pro regulaci jeho ochrany.
Jak využít umělou inteligenci v marketingu už teď
Řada firem už některý z AI marketingových nástrojů implementovala. Podle IBM je to přesně 35 % (v roce 2022). Doba, kdy byly tyto nástroje dostupné jen pro velké korporace, je totiž naštěstí pryč.
Můžete tak například:
- Dávat návštěvníkům vašeho e-shopu personalizovaná doporučení produktů.
- Využívat dynamické ceny, kdy AI upravuje ceny produktů na základě vaší konkurence, nebo taky vyhodnocuje, kolik je zákazník ochotný zaplatit.
- Nechat umělou inteligenci spravovat a optimalizovat PPC kampaně. Ostatně Google nebo Facebook využívá umělou inteligenci při správě vašich kampaní už dávno.
- Posunout váš zákaznický servis o několik úrovní výš s chatbotem.
- Automaticky segmentovat kontakty v databázi na základě jejich chování napříč různými kanály.
Automatizuje se postupně i SEO a obsahový marketing. Například nástroj Ubersuggest vám napoví, jak vylepšit váš web pro vyhledávače a na jaká témata tvořit obsah. Dokonce už jsou i nástroje, které za vás ten obsah samy napíšou. Jeden takový vyvinula právě OpenAI 🔥
ChatGPT vám usnadní obsahový marketing – zdarma
OpenAI nedávno přišla s volně dostupným nástrojem ChatGPT, který rozvířil vody marketingu. Umělé inteligenci v chatu jednoduše pokládáte otázky nebo jí zadáváte specifické úkoly a ona vám bez problému odpoví i v češtině.
Má to sice své limity, už teď za vás ale ChatGPT vytvoří třeba:
- jednoduché popisky produktů,
- texty k příspěvkům na sociální sítě,
- slogany a názvy,
- koncepty blogových článků,
- video scripty,
- meta titulky a popisky na web.
Takhle například vypadá výsledek po zadání úkolu, aby AI napsala meta description pro jeden z našich blogových článků.
Není to sice dokonalé a popisek přesahuje limit 155 znaků/960 px, rozhodně je ale od čeho se odpíchnout. ChatGPT je přecejen ještě ve vývoji a bude se dále vylepšovat na základě toho, jak s ním uživatelé pracují.
Už teď vám ale může s obsahovým marketingem pomoci. Vygeneruje například nápady na obsah pro specifický obor a formát nebo vymyslí název značky či slogan. Zatím ale funguje mnohem lépe v angličtině, jak můžete vidět na tomto příkladu.Slogan „Experience the finest flavours of the sea” nezní pro luxusní rybí restauraci vůbec špatně.
Limity textů vygenerovaných pomocí ChatGPT
Založit obsahový marketing pouze na textech napsaných umělou inteligencí by rozhodně nebyl dobrý nápad. Alespoň zatím ještě ne. Texty mohou obsahovat faktické chyby a občas v nich narazíte na nějaký nesmysl způsobený buď chybným překladem, nebo tím, že ChatGPT zkrátka špatně vyhodnotil kontext.
To by ale ještě nebyl tak zásadní problém – stačilo by chyby opravit. Hlavní nedostatky vidíme tři:
- Texty často znějí genericky, nejdou do hloubky a nejsou přesvědčivé. Jednoduše řečeno s nimi můžete zapadnout v šedi internetu a nedovedete lidi k potřebné akci. Využívejte proto ChatGPT spíše jako základ, od kterého se odpíchnete.
- Jako značka byste měli mít svůj osobitý tón komunikace, který je součástí vašeho brandingu. S tím si bohužel umělá inteligence zatím taky neporadí. Texty generuje v neutrálním jazyce. Můžete ji sice požádat, jaké by mělo být vyznění textu, váš individuální přístup ale nenahradí.
- Slova mají jednu skvělou schopnost – budovat s vaším publikem vztah. Aby se vám to ale povedlo, musíte do nich dostat emoce a příběh. A i přesto, že můžete umělou inteligenci instruovat, aby byl text „podbarvený emocemi“, kvalitního příběhu stále docílíte pouze rukou člověka.
Napsat texty s jasným cílem, dát jim osobitý styl, vaše know-how a dostat do nich emoce zatím žádný stroj spolehlivě nedokáže. Vývoj se ale žene stále kupředu a některé softwary (například Jasper nebo Persado) už se podle svých slov těmto cílům blíží. Jen zatím žádný z nich bohužel neumí česky. Můžeme čekat, že autenticita, emoce a vlastní know-how budou v obsahovém marketingu důležitější než kdy dříve.
Jestli se chcete ujistit, že vaše značka vynikne nejen texty, ale celkovou digitální komunikací, jsme tady pro vás. Ať už potřebujete celkovou marketingovou strategii, pomoc se sociálními sítěmi nebo PPC reklamou.