Marketingové trendy roku 2023, které vám nesmí uniknout
Technologie se posouvají kupředu rychleji než kdy dřív a na trhu přibývají nové a nové značky. Lidé jsou zahlcení reklamním obsahem a chytit jejich pozornost je čím dál tím větší výzvou. Jestli chcete váš byznys posouvat dál, musíte zkrátka držet krok.
Není ale nutné to vidět jen černě. Vývoj marketingu s sebou přináší spoustu příležitostí a v některých případech může mít skvělé výsledky i s minimálním úsilím. Tady jsou marketingové trendy roku 2023, které byste měli zahrnout do své letošní strategie.
Marketingové trendy pro rok 2023
Vybrali jsme osm nejvýraznějších trendů, které budou udávat směr marketingu.
Umělá inteligence zvýší efektivitu marketingu
Na konci roku 2022 zatřáslo (nejen) reklamním světem spuštění nového AI nástroje ChatGPT. Díky svému všestrannému využití otevřel otázku automatizace tvorby obsahu, idea making procesů a dalších nejen rutinních úkolů.
I když se aktuálně mluví nejvíce právě o něm, AI nástrojů existuje celá řada a přibývají nové a nové. O tom, jak využít ChatGPT především pro váš obsahový marketing, jsme psali v článku ChatGPT a další AI nástroje: Jak změní umělá inteligence svět marketingu?
Umělá inteligence je už teď využívána při automatizaci výkonnostních reklam na Googlu i Facebooku, pomůže vám vylepšit zákaznický servis díky chatbotovi, automaticky segmentovat kontakty nebo měnit ceny na e-shopu v závilosti na sezónnosti, konkurenci nebo jiných ukazatelích.
Čeká nás ještě více data-driven marketing než kdy dřív a umělá inteligence za nás časem dost možná vytvoří i celou marketingovou strategii. Pokud tedy budeme mít dost kvalitních vstupních dat.
Influencer marketing se mění
Je tady s námi už několik let, dělat influencer marketing s úspěšným výsledkem je ale mnohem těžší, než tomu bylo dřív. S narůstajícím objemem reklam na profilech influencerů je extrémně důležité vybrat ty správné ambasadory a kampaň pečlivě naplánovat. Spojení s vaší značkou musí působit přirozeně, jinak vám to uživatelé neuvěří a kampaň zůstane bez výsledků. To platí jak pro menší influencery, tak pro internetové celebrity.
V krajním případě by mohla spolupráce vaši značku i poškodit. Jako se to stalo třeba v případě spojení Oprah Winfrey a Microsoftu. Svůj reklamní tweet na nový laptop totiž zveřejnila z iPadu. A lidé si toho samozřejmě hned všimli.

O tom, jak úspěšně naplánovat a zrealizovat spolupráci s influencery, jsme psali v článku Jak na spolupráci s influencery? Kompletní průvodce pro úspěšnou kampaň.
Personalizace obsahu na nové úrovni
Personalizace reklamního obsahu se dostává dál a dál. Doporučení produktů v e-shopu na základě předchozího vyhledávání už je naprostý standard. Segmentace kontaktů v databázi a zasílání personalizovaných newsletterů podle preferencí také. Ještě v tom pokulháváte? Pak co nejrychleji přidejte do kroku.
Brzo totiž půjde personalizace reklam ještě mnohem dál. S vývojem umělé inteligence bude například možné každému člověku zobrazit jinou kreativu reklamy na základě získaných dat. Dělá to už například Netflix s úvodními obrázky filmů.
Se zvyšující se mírou personalizace ale přichází taky otázka soukromí a ochrany osobních údajů, na kterou jsou lidi čím dál háklivější. Buďte proto vždy transparentní.
User-generated content a budování komunity
Autentický obsah vytvořený vašimi zákazníky může značce prospět více než profesionální reklama s drahou produkcí. Na lidi totiž působí mnohem důvěryhodněji. Když vy sami řeknete, že vyrábíte skvělou čokoládu, bude to mít jinou váhu, než když vaše zákaznice prohlásí, že je na vaší čokoládě závislá a všichni ji musí vyzkoušet.
Snažte se proto svou komunitu na sociálních sítích podněcovat k tvorbě obsahu s vašimi produkty. Můžete je motivovat třeba přesdílením na vašem profilu, výzvou nebo soutěží. Klíčové je dlouhodobě s publikem budovat vztah, aby se s vaší značkou sami chtěli spojovat. User-generated content pak můžete využít i ve vaší kampani. Skvěle s ním pracuje například kosmetická značka ILIA Beauty.
Autentický video marketing
Lidé si v průměru zapamatují 95 % toho, co vidí ve videu, oproti 10 % toho, co si přečtou ve statické reklamě. Video je taky nejoblíbenějším typem obsahu na největších sociálních sítích, a tak vám zajistí vyšší organický dosah.
Skvělou zprávou je, že úspěch videa nezávisí ani tak na kvalitě a propracovanosti produkce. Autentický obsah vytvořený na telefon může fungovat ještě líp, když ho uchopíte správně. A to je právě nový směr, kterým se video marketing ubírá. Vaše reklama by ideálně neměla na první pohled vypadat jako reklama. Inspirovat se můžete na TikToku, v Instagram reels nebo YouTube shorts. Tady je jedna skvělá ukázka od značky Dope.
Autentický video obsah na sítích vám taky pomůže budovat se zákazníky vztah. Nechte je nahlédnout do pozadí firmy, ukažte výrobu, balení nebo třeba pracovní den očima člena týmu. Posílíte tak vaši důvěryhodnost. Natáčejte taky video návody, tipy a jestli se to k vaší značce alespoň trochu hodí, tak i vtipná videa. Už jste viděli například TikTok účet RyanAir nebo České televize?
Virtuální realita
Pomocí virtuální reality můžete simulovat prostředí, které působí zároveň na několik smyslů. Vašim zákazníkům tak dáte interaktivní zkušenost, kterou jen tak nezapomenou.
Co si pod tím představit? Může to být klasický VR headset, který umožní vyzkoušet si produkt v akci. Taky to může být aplikace, ve které si přímo na sobě otestujete líčení s různými make-up produkty, jako to umožňuje e-shop Notino. A nebo virtuální interaktivní asistent, který pomůže vašim zákazníkům vyřešit jejich problém. Možností využití je spoustu, samozřejmě jde ale o významnou investici, do které půjdou (alespoň zatím) spíše velké značky.
Zrovna nedávno například Škoda otevřela svůj nový virtuální showroom a Volvo prostřednictvím mobilní aplikace už několik let umožňuje virtuálně vyzkoušet vůz Volvo XC90.
S výkonnostním marketingem to neutáhnete
Několikrát jsme u trendů zmínili potřebu autenticity a budování komunity. Lidi už jsou reklamou přehlcení a jednoduše ji ignorují. Proto je tak důležité budovat značku a vztah se zákazníky. Jinak budete s konkurencí bojovat především cenou. A to nechcete.
Výkonnostní reklama je rozhodně účinná, je to ale tvorba kvalitního obsahu šitého na míru vaší cílové skupině, která vám zajistí dlouhodobý úspěch. Udělat ze stávajícího zákazníka věrného zákazníka, který se opakovaně vrací, je totiž jednodušší, než přesvědčit k nákupu úplně nové publikum.
Proto pečujte o vztah s vaší komunitou, tvořte autentický užitečný obsah a budujte svou značku. Do budoucna to bude ještě důležitější.
Ke slovu se dostává generace Z
To s sebou nese velké změny v nákupním chování, které budou tahat za nitky marketingu. Generace Z má totiž jiné priority než její předchůdci. Důležitá je pro ně společenská odpovědnost, hodnoty značky a její příběh. Chtějí vědět, od koho nakupují, a dělat udržitelná rozhodnutí, která jsou v souladu s jejich vlastním přesvědčením. Branding tak získává ještě větší váhu.
Jestli patří zástupci generace Z i do vaší cílové skupiny, věnujte jim pozornost, ať jste na změny připravení. Brzy budou velkou kupní silou. Všechny důležité informace a data, která vám s tím pomůžou, jsme shrnuli v článku Generace Z v datech: co ji zajímá a jak ji oslovit?