Rozhovor s Marií Vaněk ze značky ENTENTYKY
Velmi si vážíme toho, že se při své práci můžeme seznámit s mnoha inspirativními osobnostmi, jejich příběhy a krásnými a smysluplnými značkami. Věříme, že tyto příběhy mohou být zajímavou a podnětnou inspirací i pro ostatní, a proto jsme moc rádi, že vám je můžeme nyní zprostředkovat skrze sérii rozhovorů. Některé z vás navíc může zajímat třeba to, kdo stojí za vaší oblíbenou značkou, nebo jaké nové značce stojí za to věnovat pozornost.
První rozhovor, který vám přinášíme, je s Marií Vaněk, zakladatelkou značky ENTENTYKY, o niž pečují společně s manželem Romanem. Jejich ručně dělané výrobky zahrnují (kromě jiného) designové hrnky, svíčky nebo třeba i šaty. Jak sami říkají „ENTENTYKY produkty mají duši, projdou rukou Marie a Romana a s nimi Vám kus péče a duše posílají do Vašich domovů… s láskou a pokorou k přírodě, planetě, Vám, designu, nápadu.“ Mockrát děkujeme Marii za rozhovor a všem přejeme příjemné a inspirativní čtení.

1)Ve Vašich výrobcích je patrná láska k ruční práci, tradicím a k designu. Dočetli jsem se, že nápad na vlastní tvorbu pro Vás začal u svíček. Jaká doba uplynula, než se nápad proměnil v realizaci?
Ta myšlenka, mít svou značku a chtít přetvářet nebo vytvářet krásnosti, už se mi v hlavě mísila mnohem déle. Byl to takový můj sen, na který jsem se bála si myslet nahlas, a celé to pak rozjel jeden rodinný večer u lahve vína. V té době ekologické non-toxic svíčky nebyly k mání a ve sklepě se nám navíc válelo spoustu prázdných lahví – všechno to tak do sebe celé „zaklaplo“. Samotná realizace nápadu ale byla hodně opatrná a pozvolná, trvalo to pár měsíců, než jsem něco světu ukázala.
2) Co bylo pro vás na začátku podnikání nejtěžší, a co vás naopak mile překvapilo?
Nejtěžší bylo si jít za svým a pokořit strach z neúspěchu ve své hlavě. Neměla jsem zpočátku tolik podpory od okolí, protože pro mou rodinu, která je z učitelského prostředí, byl velký risk, si na něco takového myslet. Moc mile mě pak překvapili lidé, kteří na mě a na celé ENTENTYKY hezky reagovali – to je pro mne ta nejhezčí odměna.
3) Je něco, co byste ráda věděla před tím, než se do podnikání pustíte? Máte v tomto ohledu například nějaké doporučení pro kohokoliv, kdo zvažuje založit svůj business?
Mám pocit, že kdybych mohla znovu, chtěla bych si to celé projít stejně, a to včetně té nevědomosti. Je super, si to všechno oťukat sám, mnohem víc vám to pak dá a naučí vás to. Chyby a špatné kroky vás jen posílí. Každý na to má jiný pohled, ale já doporučuji postupovat pomalinku po krůčcích a i ten finanční zisk z businessu pomalu nabalovat jako kuličku. Nehrnula jsem se do toho po hlavě, ale opatrně našlapovala. Pokud nemají začínající podnikatelé kapitál, jako jsem ho neměla já, je to takto za mne ta nejlepší cesta. Za rok jsem si našetřila na e-shop a postupně investovala víc a víc.
4) Jak byste charakterizovala největší inspiraci pro Vaši tvorbu?
Největší inspirací je mi příroda a ta krása všude kolem. Spoustu věcí jsem si načrtla právě po vzoru stromů, větví nebo třeba podle kropenatých vajíček od slepic. Další takové inspirace je v přírodě a v našem okolí nespočet.

5) Uvažovala jste už v počátcích, že by se ve Vašich výrobcích mohla začít snoubit práce se dřevem, sklem a keramikou? Nesmím zapomenout také na jemné šperky, plakáty nebo třeba šaty, které nabízíte.
Tím, že mám v sobě zakořeněnou lásku k řemeslu, tradicím a folkloru, tak jsem si na to trochu myslela, ale nenapadlo mě, že se to jednou povede všechno skloubit. Dávala jsem si postupně drobné cíle a zjišťovala, že když do toho dá člověk 200 %, vždycky to nějak jde.
6) Máte v plánu, nebo chtěla byste zkusit i něco dalšího? Ať už by šlo o nový materiál či nějakou jinou novinku?
Moc ráda bych jednou „podznačku“ oblečení. Také se manžel učí svařovat a tak to snad do zimy přinese nové krásnosti z naší dílny.
7) Všimli jsme si, že ke spolupráci oslovujete i jiné značky – podle čeho vybíráte?
Vždycky to vzešlo tak nějak hodně přirozeně. S ostatními tvůrci si musíme hlavně lidsky sednout, aby spolupráce byla pro obě strany nabíjející. Když to tam necítím, tak se do toho pak raději neženu. Přijde mi to super i jako vzájemná podpora tvůrců.
8) Jak se „perete“ se vším co k podnikání patří? Co je pro Vás nejtěžší část, a co naopak ta nejvíc hladící po duši?
Největší „kumšt“ je pro mě papírování, účetnictví a obecně sezení u notebooku. Hladící je pro mě, když se můžu sejít se zákazníky, nebo když si zalezu do dílny a vylezu celá od pilin nebo hlíny.

9) Co Vás vedlo k tomu, aby Vaše produkty byly udržitelné? A jakou hraje udržitelnost ve Vašem životě roli?
Udržitelnost v nás od malinka podporovala už babička, která nás spolu s mamkou vychovávala. Nechtěla používat jary nebo aviváže, pravidelně jsme všude měli lavory, než dojde teplá voda, abychom neplýtvali, zásadně se zpracovávalo všechno v lednici a mnoho dalších věcí, které pro nás byly úplně přirozené. Takže i myšlenka značky byla, že vše musí jít tímto směrem, aby věci přežily i dvě generace. Dělat i ze zbytků nebo odřezků něco hezkého mi dává smysl.
10) A nakonec, na co se právě teď nejvíc těšíte?
Nejvíce mě teď těší jaro, vše je v rozkvětu. A moc se těším na všechny trhy, které nás s ENTENTYKY čekají a na zákazníky osobně, na ty se těším moc. 🙂 Děkuju 🙂