Cenovku sice mají o něco vyšší, jejich nákup se vám ale ve výsledku opravdu vyplatí. Jen je potřeba se na něj dívat v širším a dlouhodobějším kontextu. Proč podporovat malé české podnikatele, i když se třeba snažíte šetřit? A jak poznat značky, které jsou lokální a zároveň zodpovědné?
4 důvody, proč podporovat lokální značky
Má to opravdu smysl hned z několika důvodů.
1. Podporujete tak českou ekonomiku
Nákupem lokálního produktu podporujete nejen samotného podnikatele, ale taky vznik nových pracovních míst, růst ekonomiky a rozvoj místa, kde žijete. Každý jeden nákup je jako hlas pro to, co chcete, aby se rozvíjelo. Nákupem u lokálních značek vaše peníze zůstávají „doma“ v Česku.
2. Šetříte životní prostředí
Ryze český produkt je taky vyrobený z tuzemských materiálů nebo ingrediencí. Ty tak nemusí cestovat přes půl světa a šetří životní prostředí. Ne vše se dá u nás sehnat, ale jde o to najít nejbližší dodavatele. Nepodporujete tak trávení indických řek toxickými barvivy nebo dětskou práci na jihoamerických plantážích. Spousta lokálních značek se navíc snaží o ekologickou výrobu. Vždy si ale informace ověřujte, aby nešlo o greenwashing.
3. Nakupujete kvalitní zboží
Malé lokální značky jsou často rodinné firmy nebo jednotlivci, kteří svůj byznys začali z lásky k řemeslu. Nemohou si dovolit a ani nechtějí prodávat nekvalitní zboží. Jsou totiž závislí na vracejících se zákaznících ze svého regionu. To u masivních zahraničních producentů neplatí.
4. Každý nákup je zážitek
Nakoupit ovoce a zeleninu na farmářském trhu, stavit se pro med přímo u včelaře nebo si udělat radost designovým kouskem od české návrhářky – to je zkrátka zážitek, který vám udělá radost. Vždy taky víte, od koho nakupujete, a nepodporujete nadnárodní korporace, které těží z extrémně levné práce zoufalých lidí v nejchudších zemích.
Inspirujte se: co z českého zboží Češi nejraději nakupují
Podle dat Shoptetu nakupují Češi lokálně víc a víc. Online tržby drobných podnikatelů vzrostly mezi lety 2019 a 2021 až o 213 %. Ti tak vykázali rychlejší růst než velké firmy a udrželi se v plusu i v roce 2022, který byl pro byznys kritický.
Nejraději nakupujeme lokálně potraviny a nápoje. Za nimi je překvapivě vánoční zboží a po nich dřevěné výrobky a kosmetika. Obecně si s regionálními produkty spojujeme vyšší kvalitu, jak ukázal průzkum agentury Nielsen Admosphere pro Asociaci regionálních značek. Snad tento trend udržíme a budeme české firmy s poctivými produkty podporovat dál.
České značky, ze kterých se stal love brand
I lokální značky to můžou dotáhnout daleko. Z těch nejznámějších vás napadnou asi Vasky nebo Žufánek. Možná už jste ale slyšeli taky o poctivých Marmeládách s příběhem. Na lokálních trzích se po nich vždy zaprášilo, a tak už mají vlastní e-shop.
Z českých designérských značek se těší velkému zájmu například Lukáš Novák se svým sklářským uměním nebo manželský pár Anna a Adam, který pod značkou BUDU tvoří český dřevěný nábytek. A pro krásnou sezónní květinu si můžete skočit na oblíbenou farmu Louky Květ kousek za Prahou.
Máte lokální značku, která by si zasloužila více pozornosti? Přesně na takové projekty se v BBrands zaměřujeme. Postaráme se o vaši marketingovou strategii a zařídíme, abyste byli vidět. Více o našich službách>>
Co lokální značka je a co není?
To, že je samotná firma česká, ještě nic moc neznamená. Může jít o českou firmu, která přeprodává zboží ze zahraničí. Nebo má i českou výrobu, ale materiál nebo ingredience získává z dalekých zemí, kde jsou levnější. I když máme zdroje u nás, a to často i v mnohem lepší kvalitě. Jde proto o celý dodavatelský řetězec a výrobu, která by měla co nejméně zatěžovat životní prostředí a být etická vůči lidem a zvířatům.
Dívejte se po označení jako české, lokální nebo regionální, ověřujte si ale informace a nenechte se zlákat líbivou etiketou. Menší lokální výrobce, tvůrce a designéry najdete třeba na lokálních trzích a akcích, ale bez problému taky online.
Cirkulární ekonomika jako další možné řešení
Chcete nakupovat zodpovědněji, ale zároveň výrazně ušetřit? Vydejte se na nákupy z druhé ruky! Doby, kdy sekáče a bazary vypadaly jako vetešnictví, jsou dávno pryč. Dnes si z druhé ruky pořídíte značkovou kabelku jako vystřiženou z magazínu Vogue nebo rok starý Macbook, protože někdo darem dostal nejnovější verzi.
Cirkulární ekonomika je odpovědí na dnešní problémy životního prostředí. Jde o to udržet produkt v oběhu tak dlouho, dokud je to jen možné. Pak ho zrecyklovat a využít zase pro výrobu něčeho jiného.
Přispějete tak k tomu, aby se nevyrábělo nové a nové zboží. No a pak vám zůstane více financí i na ten lokální designový kousek, který jste si vyhlédli. 😉